معاون آموزشی وزارت بهداشت مطرح کرد؛

مهمترین عامل بروز بیماری‌های غیر واگیر در ایران/ تشکیل گروه NCD برای کنترل و پیشگیری دیابت

لاریجانی گفت: برای کنترل و پیشگیری دیابت گروه‌های مختلفی مانند NCD تشکیل شده است.

کمبود فعالیت فیزیکی مهمترین عامل بروز بیماری‌های غیر واگیر در ایران/ تشکیل گروه NCD برای کنترل و پیشگیری دیابتبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در دیدار با مدیر مدیترانه‌ای شرق سازمان بهداشت جهانی که در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: در راستای پیشگیری بیماری‌های غیر واگیر کمیته‌های مختلف راه‌اندازی شده و سیاست گذاری و برنامه‌ریزی‌های خوبی در این زمینه در وزارت بهداشت انجام شده است.

وی ادامه داد: برای کنترل و پیشگیری دیابت کمیته‌های جانبی و گروه‌ مختلفی مانند NCD جهت هماهنگی بین دوره‌های مختلف تشکیل شده است و در این زمینه با سایر سازمان‌ها، وزارتخانه همکاری خوبی برقرار است و همگی وظایف خود را به خوبی انجام می‌دهند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه سازمان‌های مردم‌ نهاد در زمینه مقابله با بیماری‌های غیر واگیر با وزارت بهداشت همکاری دارند، افزود: وزارت بهداشت در زمینه پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر تفاهم‌نامه‌هایی امضا کرده است و در هر گروه افرادی هستند تا از بروز این بیماری در بین مردم جامعه جلوگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه مردم ایران از فعالیت فیزیکی خوبی برخوردار نیستند و همین مسئله باعث بروز بیماری‌های غیر واگیر می‌شود،‌ افزود: برای رسیدن به اهداف NCD باید متناسب با شرایط حرکت کنیم و متاسفانه تصادفات جاده‌ای در ایران کشته‌های زیادی بر جای می‌گذارد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: مصرف مواد مخدر باعث بروز مرگ‌هایی در کشور می‌شود و سازمان بهداشت جهانی اهداف ویژه‌ای را برای کشورها در زمینه‌های مختلف ترسیم کرده است.

امضای تفام‌نامه با 2 وزارتخانه برای افزایش فعالیت‌های فیزیکی ایرانیان

لاریجانی با اشاره به اینکه ثبت دیابت و سرطان در حال اجرا است، افزود: امروزه چارچوب ارائه خدمات ملی ترسیم شده است و در این زمینه با سایر وزارت خانه ها مانند راه و کشاورزی، ورزش و جوانان برای بالا بردن میزان فعالیت‌های فیزیکی مردم ایران تفاهم‌نامه‌هایی به امضا رسیده است.

وی ادامه داد: مستندات بار بیماری‌ها ترسیم شده و بر اساس مطالعات NCD که در سطح ملی انجام شده است برخی از میتلایان به دیابت ،‌27 درصد دچار چاقی،‌ 26 دچار چربی بالا و 57 درصد در برخی از مناطق دچار کمبود فعالیت‌های فیزیکی هستند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار کرد: ما در سه سطح ملی استانی و دانشگاهی اهدافی را  در نظر داریم و در زمینه مقابله و پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر کارگاه‌هایی را برای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور برگزار کرده‌ایم.

اجرای برنامه‌های استانی برای مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر

 لاریجانی در جمع خبرنگاران  اظهار کرد: ایران تجربیات خوبی در زمینه استراتژیک بیماری‌های غیرواگیر دارد و ما اطلاعات وسیعی از این بیماری در سطح استان‌های کشور داریم.

وی ادامه داد: اطلاعات ما در خصوص بیماری‌های غیرواگیر در سطح کشور به صورت منظم جمع آوری شده است و به دلیل آنکه استان‌های مختلف شرایط متفاوتی دارند، برنامه استانی برای مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر که عامل 80 درصد مرگ و میرها هستند، در وزارت بهداشت تدوین کرده‌ایم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه کمیته‌هایی در خصوص بیماری‌های دیابت، سرطان، قلبی و عروقی و تنفسی تشکیل و برای هم کدام از آنها برنامه روشنی در پیش داریم، ‌افزود: برای مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر کمیته‌های مشترکی در وزارت بهداشت با همکاری وزارتخانه‌های مرتبط تشکیل داده‌ایم و با همکاری‌های سازمان‌های مختلف پیشرفت‌های خوبی در زمینه آموزش و برنامه ریزی داشته‌ایم.

لاریجانی ادامه داد: ما علاقه مندیم تا تجارب خود را در اختیار سایر کشورها قرار دهیم و از تجربیات آنها نیز متقابلا در خصوص مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر استفاده کنیم.

وی یادآوری کرد:  امیدوارم ایران با سازمان بهداشت جهانی جلسات منطقه‌ای را در جهت انتقال تجربیات خود و استفاده از تجربه سایر کشورهای عضو WHO در زمینه بیماری‌های غیرواگیر داشته باشد.

ایران دستاوردهای خوبی در تبادل اطلاعات بیماری‌های غیرواگیر دارد

در ادامه مراسم المنظری مدیر منطقه شرق مدیترانه‌ای سازمان بهداشت جهانی،‌ گفت: ایران در زمینه انتقال تجربیات و برنامه راهبردی در خصوص بیماری‌های غیرواگیر اقدامات خوبی را انجام داده است و در این زمینه دستاوردهای خوبی در راستای تبادلات اطلاعات کسب کرده است.

وی ادامه داد: یکی از اهداف سفرم به ایران این بود که چگونه کشورهای عضو امرو برای مبارزه با ایدز و سازمان بهداشت جهانی از تجربیات ایران و بالعکس استفاده کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار